10 tippem, hogyan fejleszd az angolod

Hola!

Szeretném még az elején leszögezni, hogy ez a poszt nem arról szól, hogy hogyan tanulj meg gyorsan és a legegyszerűbben. A szomorú valóság az, hogyha valamit szeretnénk elérni, akkor bele kell tennünk az effortot. A nyelvek tanulása is ilyen, úgyhogy nem tudok olyan módszerekkel szolgálni, amikkel egy hónap alatt megtanulsz angolul beszélni. Ha viszont hajlandó vagy effortot beletenni, akkor ez a poszt segíthet.

1. Címkézd ki az otthonod!

Az embernek muszáj sokszor látnia valamit ahhoz, hogy megjegyezze... legalábbis nekem. Minden tárgyat matricázz fel angolul, hogy amikor csak arra jársz, a szemed vethessen rá egy pillantást. Nincs kivétel. A szekrényajtón keresztül a fogkrémeden át a villanykapcsolóig mindent. Bármikor meglátsz egy kis címkét, mondd ki hangosan. Egy idő után meg fogod jegyezni. Hajrá!

Wait, hogy van a villanykapcsoló angolul? Damn it...

2. Hallgass Ted Talk-ot

Nem tudom, hogy közületek mennyien ismerik a Ted Talk oldalát, de basically a YouTube-on találod meg a vidiket. Körülbelül 15 perces előadásokról van szó a legkülönbözőbb témákban, úgyhogy mindenki talál magának megfelelőt. Nem baj, ha nem értesz mindent, a lényeg, hogy halljad a nyelvet, és ráadásként még művelődsz is. Win-win szituáció. Őszintén, azt is mondhattam volna, hogy nézz angolul beszélő YouTube-osokat, de akkor ugyanolyan lenne a bejegyzésem, mint a másik háromezer, ami ezt a témát fejtegeti... de amúgy nézz angolul beszélő YouTube-osokat, mert az is segít. Oké, next.

3. Tanuld meg a szavakat.

Hmm... Ezt most hogy írjam le úgy, hogy ne hangozzon túl semmilyen tanácsnak? A lényege ennek a pontnak, hogy le kell ülnünk, és meg kell tanulnunk a szavakat. Tudom, ez eléggé száraz és emészthetetlen dolog, de nincs annál rosszabb, amikor pakolod a mondatot össze and you are like...

"ööö... hogy is van? cons... iqau...cons...tine... cons... ööö... mondjad má'... izé... bazdmeg."

Szóval talán ez a legkevésbé élvezhető dolog, de meg kell csinálni, mert így fejlődünk.

4. Légy Önmagad legjobb barátja!

Hogy te milyen jó fej vagy! Használd ki, hogy ilyen faszagyereknek születtél, és oszd meg magaddal az összes dolgot, ami történik veled. Angolul persze. Tedd ezt csak gondolatban, de a haladók hangosan is tolhatják a sódert, végtérre is, csak a célnak kell, hogy a szemünk előtt lebegjen. Ha meg túl rossz vicceket mesélsz épp magadnak, akkor is még mindig leülhetsz meghallgatni egy Ted Talk-ot.

5. Találj valami motivációt!

Tuuudom, mindenki ezzel a szöveggel jön, de tényleg sokat segít. Anno még a Gangnam Style előtt, amikor én kezdtem az angolt, először egy dolog motivált, "Külföldre utazni". Bármilyen szomorú is ez a tény, én már nagyon kicsi korom óta tudtam, hogy valahol külföldön fogok élni, illetve, hogy nagyon sokat fogok utazni a világban. Ebből adódóan már akkor is volt annyi sütnivalóm, hogy tudjam, az angol az, ami a legtöbbet fog segíteni nekem ebben. Szóval ez mindig ott volt a szemem előtt. Később aztán megjelent az életemben egy jólfésült kisgyerek, aki énekelgetett, táncolgatott és mindig dobálta a haját jobbra. Onnantól kezdve már az is egy motiváció volt, hogy megértsem, amit ő mond. Te jó ég, ha visszagondolok, hogy mennyi interjút néztem én meg vele... Jesszus. Viszont, a mai napig vannak olyan mondatok, amiket, ha kimondok, a fülemben hallom, ahogy mondja. Szóval lényeg a lényeg, találd meg, hogy miért akarsz megtanulni angolul, és vedd elő azokon a napokon, amikor már kilencvenedjére olvasod azt a rohadt szót, DE MÉG MINDIG NEM JUT ESZEDBE, HOGY MI AZ ISTENT JELENT!!!!!!!

HOGY MONDJÁK AZT A SZÓT, HOGY VILLANYKAPCSOLÓ??????

6. Tanulj nyelvtant!

Nekem pl semleges érzéseim vannak az angol nyelvtanával kapcsolatban, de tudom, hogy sokan nem szeretik, mert hogy nem fun. Értem én, 12 van belőle és a hátunkra se kívánjuk. Nos, annak ellenére, hogy nagyon élvezem, amilyen mondatokat összepakolgatnak az Angliába éppen most érkező emberkék, azért meg kell mondjam, sokkal komolyabban vesznek bárhol, ha elejtesz egy have been-es mondatot.... hmm... nem tudom, mi ez a fétisem a have been-es mondatokkal, de mindig ezeket emlegetem.

Aszongya nekem a 11 éves kislány "I have been listening to BTS for a year now". Én meg el vagyok ájulva, hogy have been-es mondatot használ. Rá tíz percre meg közli velem "I'm half British" ...

Na nevermind, szerintem tök menő, ha valaki szépen használja a nyelvtant. Lehet, hogy csak én vagyok vele így, de ezek az én tanácsaim, szóval take it and run.

7. Legyenek barátaid rajtad kívül is!

Altough I am sure you are a really great company to yourself, azért azt is ajánlom, hogy keress angolul beszélő nem magyarokat. Azért mondom, hogy nem magyarokat, mert ha már beszél magyarul, meg lesz az a luxusotok, hogy lefordítsa neked a dolgokat, ha nem érted. Ha viszont csak az angol az egyetlen nyelv, amin megértitek egymást, nem lesz más lehetőséged, mint kiszenvedni magadból, hogy hogyan is értesd meg a másikkal, a kovalens kötés ugyan igen érdekes egy téma, de te éppen próbálnál egy olyan oldalt találni, ahol a kürtőskalács receptje érthetően van leírva.... igen, csak az az egy indokom van arra, hogy a kürtőskalácsot említsem, mert én eddig még egy épkézláb fordítást nem találtam rá. Next.

8. Utazz!

Ja, ennyi a lényege. Menj minden felé a világban és csillogtasd meg mindenkinek a tudásod. Nem lényeg, hogy még nem használsz have been-es mondatokat, csak menj és beszélgess, hallgatózz, hogy mások hogy beszélnek és szívd magadba a nyelvet, mint egy szivacs. Ennek a pontnak csodálatos mellékhatásai vannak, amiket majd egy későbbi posztban fogok részletezni, de egyenlőre most csak annyit mondok, hogy indulj el! Ez a poszt amúgy is indokolatlanul hosszú már.

9. Olvass!

Ezt már főleg azoknak ajánlom, akik familiar-ek a nyelvtannal és szókincsüket szeretnék bővíteni. A könyv egy olyan dolog, ahol szeretnek felettébb fancy-nek hallatszani, ezért különfélébbnél különfélébb szavakat pakolgatnak egymás mellé. Na ezt jól megaszontam. Mindegy, lényeg, hogy az olvasás nagyon sokat tud fejleszteni az angolodon és még egy izgi történetet is kapsz hozzá. Again, win-win szituáció. Ha nem akarsz egyből könyvvel kezdeni, ajánlom a Wattpadot fanfiction-ökhöz.

10. Élj a nyelvben!

Ez a tippem talán az összefogója az összesnek, amit eddig írtam.... Jesszus, lehet, hogy elég lett volna csak ezt az egyet leírni azt jónapot? Damn it. A lényege a leglényegesebb lényegnek, hogy vedd magad körül a nyelvvel. Hallgasd, beszéld, írd, olvasd, sétáltasd, és csinálj vele mindent folyamatosan. Bármikor bármit keresel az interneten, használj angol oldalakat. Bármit nézel, csak eredeti nyelven tedd felirattal, bármit csinálsz is az interneten, mindenhol csak angolul tedd. Még talán addig is elmegyek, hogy a nagyidnak is angolul küldj sms-t, hogy mikor érkeztek a megbeszélt vasárnapi ebédre. Élj a nyelvben, válj a nyelvvé! Túl sok? Oké, abbahagytam. I just really like this language.

Arra a kérdésre pedig, hogy az amerikai vagy a brit angolt tanuld-e, a válaszom: whatever! Mindenki érteni fogja whether you use the word "bin" or "trash". Csak kezdj el tanulni, ez nem egy olyan dolog, ami miatt aggódnod kell majd a későbbiekben... legalábbis az én tapasztalataim alapján.

Sooo, remélem tudtam valamennyit segíteni, és tanulni fogsz angolul, mert let's be real here for a second, shall we? Angol nélkül ma már igen nehezen boldogul az ember. Akár tetszik nekünk ez, akár nem, ez van. Bárhova mész, az első nyelv, amin hozzádszólnak, amint megtudják, hogy nem helyi vagy, az angol. These are facts!

Ennyi lett volna mára, jó tanulást, viszont garanciát nem vállalok, hogy minden tanácsom beválik, mert azért mégse felejtsük el, hogy egy olyan valaki írta ezt a posztot, aki még azt sem tudja, hogy a villanykapcsoló hogy van angolul.

Today's song recommendation is Change by RM & Wale. Különösen ajánlom figyelmetekbe a szövegét.

 더 열심히 일하면 할수록 더 운이 좋아진다.

Klementina

Ui.: A hármas pontban a consequence (következmény) szóra próbáltam meg ilyen "művelten" emlékezni. Az ötös pontban pedig természetesen Justin Bieberről beszéltem. Stan the legend. Thanks.

Ui2.: A Spotify-on tök jó podcastek vannak, ahol mindenféle témákról beszélgetnek. Ajánlom azokat hallgatni, amikor szeretnéd, hogy valami zümmögjön a háttérben. Nem baj, ha nem teljesen figyelsz arra, amit mondanak, az is rengeteget számít, hogy csak a háttérben megy.